Upphandlingschef

Arbetsgivare: Kristinehamns kommun, Kommunledningsförvaltningen
Var: Kristinehamn
Tjänst: Inköpschef
Yrkeskategori: Inköps-, logistik- och transportchefer
Publicerad: 2019-10-19
Sista ansökningsdag: 2019-10-31
Anställningstyp: Heltid
Anställningslängd: Tillsvidare

Är du duktig på att bygga relationer och har erfarenhet av strategisk upphandling? Vi söker en upphandlingschef till inköpsenheten på kommunledningsförvaltningen.

Kristinehamns kommun har cirka 24 000 invånare och ligger vid Vänerns strand i Värmlands län. Här finns ett differentierat näringsliv, ett rikt kultur- och fritidsliv och tillgång till vacker skärgård och natur. Kommunstyrelsen ansvarar för samordningen av kommunens upphandlingsverksamhet genom kommunledningsförvaltningen och vi söker nu en upphandlingschef.

Upphandlingsenheten hör till kommunledningsförvaltningens ekonomiavdelning och består av en upphandlingschef och tre medarbetare. Upphandlingsenheten ansvarar för kommunens strategiska upphandlingar och inköpsprocesser i nära samarbete med kommunens förvaltningar och samarbetspartners. Enheten genomför upphandlingar för kommunens räkning och bidrar med rådgivning och stöd i inköpsfrågor. Enheten är lokaliserad på kommunledningskontorets förvaltning på Kungsgatan 30.



ARBETSUPPGIFTER
Som upphandlingschef ska du leda kommunens strategiska utvecklingsarbete i hela inköpsprocessen. Du ska skapa goda förutsättningar för den goda affären och använda inköp som ett medel för styrning och genomslag av politiska mål.

Du har övergripande ansvar för väl genomförda upphandlingsprocesser, avtalsförvaltning samt avtalsuppföljning och bidrar på så sätt till en god förvaltning och god ekonomisk hushållning i kommunen.

Du samarbetar med kommunens beställare och samarbetspartners, ger råd och stöd i upphandlingsfrågor och genomför egna upphandlingar. Du ansvarar även för informationen och utbildning till kommunens verksamheter och det lokala näringslivet. Arbetet innebär mycket kontakter i och utanför kommunen.

Du har budget- och verksamhetsansvar för enheten och är chef för enhetens tre medarbetare.


KVALIFIKATIONER
Du har högskole-eller universitetsutbildning inom ekonomi, juridik eller liknande som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har erfarenhet av strategiskt och operativt upphandlingsarbete samt är väl insatt i LOU och annan relevant lagstiftning. Du har förmåga att självständigt planera och genomföra upphandlingar i enlighet med regelverken samt att leda andra i upphandlingsprocesser. Du uttrycker dig väl i tal och skrift.

Det är meriterande om du har ledarerfarenhet och erfarenhet från arbete i offentlig verksamhet.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort B krävs.

ÖVRIGT
Vi är en arbetsplats för många människor, människor som i sin tur arbetar i verksamheter där de möter Kristinehamns invånare. Tillsammans så är vi ambassadörer för hur invånarna uppfattar oss.

Vi tycker att ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap skapas genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och en god kommunikation. Hos oss ansvarar du för såväl din egen som organisationens utveckling. När alla tar ansvar för att bidra till en positiv och hälsosam arbetsmiljö ger det kraft och energi samtidigt som vi känner arbetsglädje på jobbet.

Som anställd ska du kunna förvänta dig stöd för nya idéer, goda utvecklingsmöjligheter och att vi ger dig de verktyg du behöver för att kunna utföra ditt arbete på ett bra sätt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och ha en god kommunikation med dig som söker jobb hos oss, ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes.

Läs mer och ansök

Ny på jobbet från Branschaktuellt