Tf Kanslichef

Arbetsgivare: Bjuvs kommun, Kommunstyrelsens förvaltning
Var: Bjuv
Tjänst: Kanslichef, kommun
Yrkeskategori: Chef Förvaltning & Planering, Chef Kommun & landsting
Publicerad: 2025-10-16
Sista ansökningsdag: 2025-10-31
Anställningstyp: Heltid
Anställningslängd: 3 månader – upp till 6 månader

Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?"

Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle.

Vad jobbar du för?

Kansliavdelningen är en övergripande funktion inom kommunstyrelsens förvaltning, Här finns även ekonomiavdelningen, HR- avdelningen, kommunikation och näringsliv, säkerhetsavdelningen samt samhällsbyggnadsavdelningen. Kansliavdelningen består just nu av, förutom en kanslichef, en kommunjurist/dataskyddsombud, en kommunsekreterare, och en huvudregistrator, kommunarkivarie. Kansliavdelningens övergripande uppdrag är att verka för ökad rättssäkerhet och kvalitet i kommunens ärendeberedning, beslutsfattande och informationshantering samt valadministration.

Tjänsten som tf kanslichef har stor variation i arbetsuppgifter med goda möjligheter att påverka och bidra till en modern offentlig förvaltning. Du kommer att mötas av stimulerande utmaningar varje dag, och du kommer att mötas av medarbetare, kollegor och förtroendevalda som tillsammans har höga ambitioner att skapa ett bra Bjuv för kommunens medborgare.

ARBETSUPPGIFTER
Som tf kanslichef har du ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar för kansliavdelningen. Du är juridiskt sakkunnig och rådgivare i främst kommunaljuridiska frågor till kommunledning och politisk ledning. Du medverkar i beredning av ärenden inför politiska beslut och deltar i sammanträden med kommunfullmäktige, kommunstyrelse och kommunstyrelsens arbetsutskott. Som kanslichef ingår du i kommunledningskontorets ledningsgrupp och rapporterar till kommundirektören.

Tillsammans med kansliavdelningens engagerade medarbetare ansvarar du för den politiska ärendeberedningen, sekretariat i nämnd och kommunfullmäktige, registratur, kommunarkiv, utredning och administration, kommunens visselblåsarfunktion, kommunens dataskyddsfrågor och vår posthantering. De år det är val i Sverige, är kansliavdelningen valkansli till valnämnden.

KVALIFIKATIONER
Vi söker en ledare som är tydlig, har en förmåga att inspirera, har helhetssyn, driva förändring och utveckling, förädla arbetssätt, rutiner och processer samt kommunicera mål och uppdrag. Vi söker dig som är jurist och är van att arbeta med juridisk rådgivning inom offentlig verksamhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta som ledare.

För att lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna uttrycka dig väl både muntligt och skriftligt. Du gillar att navigera i en ständigt föränderlig vardag där du leder och prioriterar utifrån verksamhetens samlade behov. Hos oss går uppdraget före organisationen, där du förväntas vara en ledare inte bara inom din egen avdelning utan även se det bästa för hela förvaltningen och kommunen. Meriterande är om du har erfarenhet av utredningsarbete och ärendeberedning, samt av valadministration. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Du är prestigelös och uppskattar både nära samarbete och att arbeta självständigt. Förmåga att skapa ordning och reda och struktur är en av dina starka egenskaper, liksom ett analytiskt förhållningssätt. Du är en närvarande, lyhörd och kommunikativ ledare som ger stöd när det behövs, och uppmuntrar till delaktighet och ansvarstagande.

Vi tillämpar löpande urval och intervjuer i rekryteringsprocessen.

ÖVRIGT
Bjuvs kommun är en del av Familjen Helsingborg. Familjen Helsingborg är människor som möts, platser som stimulerar och sammanhang som utvecklar. Här växer både människor och företag. Känslan skapar Familjen Helsingborg. Vi är: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga. familjenhelsingborg.se

Läs mer och ansök