Supportchef till Digitalt center i Kungsbacka kommun

Arbetsgivare: Kungsbacka kommun
Var: Kungsbacka
Tjänst: Kundtjänstchef
Yrkeskategori: Övriga administrations- och servicechefer
Publicerad: 2019-02-03
Sista ansökningsdag: 2019-02-24
Anställningstyp: Heltid
Anställningslängd: Tillsvidare

Kungsbacka är en växande kommun där både människor och företag utvecklas. Hos oss arbetar människor som vill, vågar och kan. Vill du bli en av oss?




Om Digitalt center
Vårt uppdrag är att förvalta, utveckla och supportera kommunens IT-miljö.

Vi består idag av två enheter med totalt 43 personer som ansvarar för drift av kommunens IT-miljö, installation av servrar och klienter, databashantering och support till användare.

Supportenheten tillhandahåller support för telefoni, läsplattor och datorer. Supporten sker med hjälp av fjärrstyrning eller, vid behov, besök på plats hos någon av kommunens verksamheter. Det förekommer även att användare besöker oss för att få support. Vår IT-miljö är standardiserad och består i första hand av Microsoftprodukter. Vi har precis gått över till Office 365 i hela kommunen. 

Vår nuvarande supportchef går vidare till ett annat uppdrag utanför kommunen och därför söker vi en ny supportchef.

Rollen som supportchef på Digitalt center
Du kommer att ansvara för enheten Support, som idag består av 23 anställda såsom  supporttekniker, systemförvaltare, projektledare. Du rapporterar till kommunens IT-chef. Ditt uppdrag är att leda arbetet med att utveckla och förvalta Digitalt Centers supportuppdrag och processer.

I uppdraget ingår även:
- Personal och budgetansvar
- Ansvar för att leda och utveckla enheten enligt förvaltningens övergripande mål samt utveckla och tillämpa vårt processrelaterade arbetssätt.
- Aktivt bidra till god samverkan både inom Digitalt center och med övriga förvaltningar i kommunen.
- Ansvara för att enheten levererar support i enlighet med uppställda förväntningar
- Driva förändringsarbete för att säkerställa en stabil och kvalitativ supportleverans
- Driva nära samarbeten med såväl kollegor som andra professioner internt och externt t.ex. upphandlade leverantörer
- Delta i kommungemensamma IT-projekt

Din profil
Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning eller alternativt mångårig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har minst några års erfarenhet som chef inom IT-Support. Det är meriterande om du har grundläggande ITIL-kunskaper och förståelse för processer.

Som person är du trygg och tydlig i din roll som chef. Du är kommunikativ, driven och trivs med att coacha och leda personal i förändringsarbete. Förändringsarbetet kräver god förmåga att strukturera och planera. Vidare är du van att arbeta utifrån givna ramar och har ett stort fokus på kvalitet i leveransen.

Vi lägger stor vikt vid din förmåga att skapa en positiv gruppkultur där självledarskap är ett självklart inslag. Du kommer ha många kontaktytor, vilket kräver god samarbetsförmåga. Du leder, motiverar och samordnar din arbetsgrupp så att ni tillsammans når gemensamma mål, där effektivitet och kvalitet står högt på agendan. Vidare är du lyhörd och flexibel i ditt sätt att anpassa dig till ändrade omständigheter.

Vi lägger stor vikt vid personlighet och ledaregenskaper.

Vi erbjuder en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Urval sker löpande, så varmt välkommen med din ansökan redan idag, dock senast 24 februari 2019.



# LI - Kungsbacka

Inför rekryteringsarbetet har Kungsbacka kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter eller liknande.

Läs mer och ansök

Ny på jobbet från Branschaktuellt