Casinobranschen växer – skapar flertalet jobbmöjligheter

Programmering, webbutveckling, marknadsföring eller administration. Oavsett vilken roll som passar dig bäst och intresserar dig mest kan du hitta den i spelbranschen.
Spel om pengar lockar många svenskar i dag, något som visar sig i spelmarknadens storlek. Omsättningen under år 2021 uppgick till 26 miljarder kronor. Den totala omsättningen under år 2022 är ännu inte offentliggjord, men samtliga tre första kvartal under året har visat högre omsättning än förra årets inledande kvartal. Något som tyder på att 2022 inneburit ytterligare positiv utveckling.
I Sverige finns totalt 59 aktörer med licens för kommersiellt onlinespel, det vill säga online casino, och än fler spelsajter. Det tillkommer nya casino med svensk licens med jämna mellanrum, vilket gör att den redan hårda konkurrensen ökar ytterligare.
Ett stort utbud av spelsidor är positivt för spelarna, då det innebär goda möjligheter att hitta ett casino som passar ens egna preferenser. Även svensk arbetsmarknad tjänar på spelbranschens tillväxt, då den tillhandahåller en lång rad jobbmöjligheter.
Tusentals anställda i den svenska spelbranschen
Enligt en rapport från Branschorganisationen för onlinespel (BOS), publicerad i maj 2022, är 4 200 personer anställda i spel- och vadhållningsföretag i Sverige. Och när branschen växer kommer antalet anställda sannolikt göra detsamma.
De allra flesta anställda, fler än hälften av dem, finns i Stockholmsregionen. Därefter kommer Västsverige, där Göteborg sannolikt höjer siffran i regionen. Trea på listan över regioner med flest anställda inom spelbranschen kommer Sydsverige där Malmö ingår.
Inom spelbranschen finns flertalet olika roller och möjligheter till jobb. Exempelvis finns möjlighet att jobba inom spelutveckling, vilket kräver personer som kan allt från programmering och att komma med kreativa idéer till att förfina tekniken som spelen bygger på.
Spelen utgör själva kärnan i casinobranschen, men i ett spelföretag finns betydligt fler roller än att utveckla spel. Här kan man bland annat jobba med spelsidans design, administration, kundtjänst eller HR.
Spelreklamen ökar – goda jobbmöjligheter inom marknadsföring
Konkurrensen på den svenska spelmarknaden är som sagt stenhård, och de olika spelbolagen och casinosidorna går en hård kamp mot varandra om spelarnas uppmärksamhet. Marknadsföring är därför ett annat område där det finns flertalet jobbmöjligheter.
Sedan den svenska spellagen trädde i kraft har spelreklamens omfattning förvisso minskat avsevärt, men siffror från Folkhälsomyndigheten visar att spelbolagen fortsatt lägger betydande pengar på att nå ut med sitt varumärke. År 2021 uppges bolagen totalt ha satsat 4 miljarder kronor på reklam, vilket är en ökning jämfört med året innan.
I Folkhälsomyndighetens uppskattning ingår inte reklam i sociala medier – en kanal där marknadsföring är frekvent förekommande. Detta antyder att det finns än större behov av marknadsföringspersonal hos spelbolagen, alternativt på de externa byråer som bolagen anlitar.
Just spelreklam har varit ett omdebatterat ämne under senare tid, då det har föreslagits att den ska beläggas med mer stränga krav gällande måttfullhet. Men när en ny spellag röstades igenom under 2022 valde man att inte strama åt bolagens möjlighet att marknadsföra sig. Detta tyder på att spelreklamen, liksom resten av casinobranschen, kan stå sig stark även i framtiden.
Publicerad av Marcus Rosenholm, 2023-01-03, kl 15:24
Senast uppdaterad 2023-01-03, kl 14:24
