Produktchef Kontor och Hobby

Arbetsgivare: Biltema Nordic Service AB Linköping
Var: Linköping
Tjänst: Inköpschef
Yrkeskategori: Inköps-, logistik- och transportchefer
Publicerad: 2020-09-16
Sista ansökningsdag: 2020-10-11
Anställningstyp: Heltid
Anställningslängd: Tillsvidare

Biltema Nordic Services har 3 affärsområden. Affärsområde "Hem" innefattar även kök/städ/resa/kontor/hemdekoration/hushållsmaskiner, arbetskläder och skyddsutrustning samt lek och hobby. Till avdelningen söker vi nu en Produktchef med ansvar för sortimentet Kontor och Hobby, ex kontorsmöbler, kontorstillbehör/-utrustning, läsglasögon, hobbyprodukter samt present-/ partyartiklar med mera.


Rollen som Produktchef innebär
att du har det övergripande ansvaret för produktstrategin och utvecklingen av det aktuella sortimentet på alla marknader.
att du sätter långsiktiga mål för sortimentet och utvecklar det med nya produktområden.
att du kommer att jobba med sortimentet genom hela produktlivscykeln, vilket innebär utveckling, uppdatering, utfasning mm.
att du jobbar med prissättning, reklamationer, kvalitet, samt är med och påverkar förpackningsdesign, försäljningstexter mm.
att du ansvarar för att produkterna uppfyller samtliga lagkrav för att få sätta dem på marknaden.


Tjänsten innebär också att man reser runt och besöker mässor och gör leverantörsbesök i olika delar av världen för att få idéer och följa med i trender mm.


Kvalifikationer
Kunskap och erfarenhet från liknande produkter.
Förståelse för vad som är kommersiellt gångbart och är väl insatt och intresserad av produktområdet samt vad som ligger i tiden.
Bred teknisk kompetens inom produktområdet.
God kunskap om de lagkrav som omfattar produkterna.
Strategiskt tänk och att du är mån om att hålla dig uppdaterad på vad som sker både inom och utanför organisationen avseende ditt produktområde.
Erfarenhet av produktframtagning är önskvärt, har du även erfarenhet av internationell handel är det ett plus, men inte ett krav.
I tjänsten kommer du ha externa kontakter i inköpsledet, vilket kräver goda kunskaper i engelska, såväl i tal som skrift. Du har dessutom en god datorvana och behärskar Office paketet.
Som person har du en stark drivkraft, tar eget ansvar och är bra på att samarbeta. Du är bekväm med att fatta beslut, vara drivande i projekt och hålla ett högt arbetstempo. Du har god produktkännedom inom området och vet hur produkterna ska användas antingen genom tidigare arbete eller genom intresse. Du har praktisk erfarenhet från detaljhandeln och gärna erfarenhet av snabbrörliga konsumentprodukter.


Det är viktigt att du delar Biltemas värderingar; Enkelhet, Sparsamhet, Handlingskraft, Ordning och Reda samt Flexibilitet.


Observera att vi inte tar emot ansökan via post eller mail. Välkommen och ladda upp ditt CV samt Personliga brev via vår hemsida.
Urval kommer att ske löpande, vilket innebär att anställning kan ske innan annonsens slutdatum. Vi ser därför gärna att du skickar in din ansökan omgående.

Läs mer och ansök

Ny på jobbet från Branschaktuellt