Harju Elekter etablerar sig på allvar i Sverige

Börsnoterade Harju Elekter Group i Estland går på offensiven i Norden, och siktar på att bli ännu större på den blågula energimarknaden. Nu samlar koncernen sina två svenska dotterbolag SEBAB och Grytek under en identitet och Harju Elekter Sverige är ett faktum.
– Det här är startskottet på en omfattande etablering i Sverige och en strategisk viktig del av Harju Elekter Groups ambitiösa framtidssatsning, säger Mikael Schwartz Jonsson, som anställdes som vd för Harju Elekter AB för ett drygt år sedan.
De båda verksamheterna SEBAB och Grytek har ingått i samma koncern sedan 2018, men har sedan dess levt sitt eget liv.
– Sedan svenska etableringen 2010 har identiteten inte varit supertydlig. Nu samlar vi all kraft i ett gemensamt varumärke och det kommer göra oss starkare än alla verksamheter separat, säger Mikael Schwartz.
Med en omsättning på 1,5 miljarder kronor tronar moderbolaget Harju Elekter Group i Estland som en av de största tillverkarna av utrustning inom elkraft och eldistribution i de nordiska och baltiska länderna.
Koncernens svenska dotterbolag är inte heller någon liten spelare. Harju Elekter AB har under de senaste tio åren etablerat sig som en stor och viktig aktör inom elkraft och infrastrukturlösningar. Och knappt har det ena projektet avslutats förrän nästa tar vid.
Läs mer på Harju Elekters hemsida
Stockholm Norvik Hamn, Tunnelprojektet Värtan och Liljevalchs konsthall. Harju Elekter Sverige har många lyckade och pågående projekt på sin meritlista med återkommande kunder såsom SL, E.ON och Vattenfall.
Nyligen fick bolaget det prestigefulla uppdraget att uppgradera fördelningsstationen vid Slussens tunnelbanestation, som är ett led i ombyggnationen av Slussenområdet i Stockholm. Beställningen kommer från Region Stockholm.
– På hemmaplan räknas Harju Elekter Group som en stor spelare, men också i Finland och Litauen. Den stora resan i Sverige handlar framförallt om att ta oss till en liknande de nivå, säger Mikael Schwartz.
Förändringen är ett led i bolagets ambition om att omsätta en halv miljard om två till tre år berättar Mikael, som poängterar att med verksamheten under ett och samma varumärke får bolaget en tydlighet och trygghet för sina kunder samt en mer effektiv organisation.
– Det viktigaste för oss är att komma närmare våra kunder. Första steget blir att göra verksamheten mer lättöversiktigt, stärka säljresurserna för att ge våra kunder bästa tänkbara support, närhet och flexibilitet. Det andra steget blir att växa, säger Mikael Schwartz.
Han förklarar att projektverksamheten i Sverige numera kommer att ha musklerna för att ge sig på fler projekt än vad man tidigare gjort.
Mikael Schwartz Jonsson förklarar också att man tänker använda hela den nordiska och baltiska styrkan till att gå offensivt på Sverige istället för att bearbeta den globala marknaden.
– Det är vårt sätt att möta kundernas förväntningar på hög kvalitet, avslutar han.
Läs mer på Harju Elekters hemsida
*Harju Elekter Group samlar alla sina dotterbolag under ett varumärke. Det innebär att Harju Elekter slutar vara ett paraply och istället för att driva 13 dotterbolag i Estland, Finland, Litauen och Sverige separat drivs alla under Harju Elekters varumärke.
Processen kommer att pågå under hösten 2020 för att vara fullbordad under december i år.
Publicerad av Oscar Lundberg, 2020-12-04, kl 10:58
Senast uppdaterad 2020-12-04, kl 09:58